Modna industrija je nakon naftne najzagađenija industrija na svijetu, a brzo mijenjanje trendova mode čini je toliko štetnom za okolinu da je postala jedna od najzaostalijih industrija na svijetu. Iako "održiva moda" može zvučati kao koncept koji brendovi koriste samo kako bi ispunili svoju korporativnu i društvenu odgovornost, ova je inicijativa vrlo važna i odgovara na velik problem. Osnovni cilj modne održivosti jest osigurati da se odjeća izrađuje na takav način da rok trajanja proizvoda umanji sve nepoželjne učinke na okolinu. Veliki broj modnih brendova uočava i priznaje ovaj problem te usmjerava svoje poslovanje prema stvaranju promjena.
Prikupljanje odjeće za recikliranje
U 2013. godini H&M bio je prvi modni brend na svijetu koji je pokrenuo globalnu inicijativu za prikupljanje odjeće, omogućujući kupcima donošenje neželjene odjeće ili materijala u bilo koju H&M trgovinu, bez obzira na marku ili stanje. A za svaku vrećicu odjeće kupci bi dobili kupon za 15 posto popusta na kupnju u njihovoj prodavaonici. Grupa novinara iz cijelog svijeta imala je nedavno na poziv tvrtke H&M priliku posjetiti Tvornicu SEOX i poseban dio „I:Co“ skraćeno od „I: Collect“, u njemačkom gradiću Wolfenu.
Ta tvornica nudi inovativna rješenja za prikupljanje, ponovnu uporabu i recikliranje rabljene odjeće i obuće, a također je već 25 godina vodeća kompanija u svijetu na području reciklaže tekstila. Samo u prošloj godini prikupili su više od 70 tisuća tona garderobe za recikliranje, koja se sakuplja u 60 zemalja širom svijeta.
“Prikupljamo predmete na partnerskim lokacijama širom svijeta, pažljivo ih sortiramo i ponovo upotrebljavamo ili recikliramo, osiguravajući maksimalnu ponovnu uporabu ovih vrijednih materijala", kažu u kompaniji.
Pored H&M-a, mnogi drugi svjetski brendovi i razne organizacije prikupljaju garderobu koja završi u ovoj tvornici, a proces je podijeljen je na nekoliko segmenata.
Oko 500 radnika svaku vrećicu garderobe koja stigne u tvornicu otvara ručno i obavlja grubo razvrstavanje. To podrazumijeva da se stvari razdvoje prema vrsti namjene, odnosno majice na jednu, hlače na drugu, džemperi na treću, a jakne na četvrtu stranu. Zatim dolazi fino razvrstavanje, gdje radnici svaku stvar detaljno pregledaju pa prema procjeni odlažu za daljnji postupak. Tako pamuk bacaju u jedan boks, sintetiku u drugi, kašmir u treći, traper u četvrti.
Svaki radnik prije zaposlenja prolazi obuku prema kojoj uči raspoznavati materijale na dodir, kako bi postupak sortiranja bio što brži, a dnevno se obradi čak i do 300 tona rabljene odjeće. Skoro 60% stvari koje pristignu u ovu tvornicu vrati se u prodaju, odnosno u mnogobrojne prodavaonice rabljenom odjećom širom svijeta.
Sustav je jednostavan i efikasan: modne kuće i trgovci prikupljaju tekstil u svojim prodavaonicama, a "I:Co" planira logistiku i bavi se sortiranjem i recikliranjem prikupljene robe. Rezultat je dobitna kombinacija za sve koji su uključeni.
Zidovi od tekstila
Dio odjeće koja dolazi u tvornicu stručno se naziva tekstilnim otpadom te se preša i slaže u velike zidove od tekstila koji idu na daljnju reciklažu. Da bi se riješio ovog otpada, SOEX prodaje dio robe industriji krpa, a ostatak se drobi i pretvara u sekundarne sirovine (mješavinu recikliranog materijala). Dobiveno vlakno može se koristiti za stvaranje nove sirovine za proizvodnju tekstila.
Čak se i prašina koja se nakuplja prilikom proizvodnje recikliranog materijala reciklira, odnosno preša u brikete i kasnije koristi u industriji kartona.
Odjel "H&M Sustainability" ima jasno zacrtane ciljeve, a jedan od njih je da do kraja 2030. godine rabe 100% reciklirane ili druge održive materijale u proizvodnji. Tvrtka je u prošloj godini u svojim prodavaonicama širom svijeta prikupila oko 28 tisuća tona tekstila za reciklažu, što ih dovodi u sam vrh dobavljača kompanije SEOX. Paskal Brun, voditelj odjela "H&M Sustainability", rekao je da je 2019. godina bila i više nego uspješna za H&M i da su uspjeli u proizvodnji iskoristiti 57% recikliranih ili drugih održivih materijala te da se održivi pamuk koristio u 97% proizvodnje. Cilj H&M-a je cijeli proces zatvoriti u jedan krug, odnosno napraviti obnovljivu modnu industriju te tehnologijom i inovacijama konvencionalne materijale zamijeniti alternativama nastalim recikliranjem.
Izvor:
Nezavisne novine